Tips til nettbutikk

Selger du varer i en fysisk butikk, men ikke på nettet, går du glipp av en utrolig inntektsgenererende mulighet. Er din bedrift klar til å høste noen av disse nettbaserte salgene?

Til deg som allerede har eller skal starte en nettbutikk

Det er stort fokus på netthandel, og derfor ønsker vi å hjelpe bedrifter med å starte, samt drive nettbutikk. Det er mange viktige faktorer som må tas i betraktning. I dette innlegget deler vi våre beste og mest avgjørende tips, slik at veien til suksess blir litt kortere. Les videre hvis du ønsker å lykkes med netthandel.

 

1. Konkurranseanalyse

Du kan vinne ekstremt mye å gjøre en grundig konkurranseanalyse, av både markedet som helhet og dine største konkurrenter. Det er ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt, lære heller fra hva som er blitt gjort tidligere. Det vi gi deg en god pekepinne på hva som skal til, for å lykkes med netthandel i din bransje. Det er mange elementer som er interessante og analysere, blant annet bør du stille deg disse spørsmålene:

  • Hvordan kaprer konkurrentene kunder?
  • Hvilke feil har konkurrentene gjort, som du kan lære av?
  • Hva kan du gjøre for å skille deg ut fra konkurrentene?

 

2. Sørg for (riktig) trafikk

Gode markedsføringsstrategier vil være viktig for å drive trafikk med god konvertering. Dette er et eget kapittel i seg selv, men disse stikkordene er spesielt viktige å tenke på:

  • Gjennomtenkt og solid branding
  • Epost-markedsføring
  • Fokus på SEO
  • Tilstedeværelse i sosiale medier
  • Betalt markedsføring/annonsering
  • Gode ambassadører/influencer markedsføring

 

3. Brukervennlig design

Det er fortsatt mange som synder mot grunnleggende prinsipper for brukervennlighet og design. Noe som er synd, førsteinntrykket er avgjørende for hele den påfølgende kjøpsprosessen. Det hjelper ikke å ha de beste prisene og det rikeste sortimentet dersom sidene dine er uoversiktlige, lite innbydende og informasjonen vanskelig å finne.

Undersøkelser viser at vi mennesker i snitt bruker et tjuendedels sekund på å fastslå om vi liker en side eller ikke. Svært få handler på sider de ikke liker.

 

4. Tydelige priser og fraktbetingelser

Ha klare priser og fraktkostnader. Dette gjør at kunden slipper å oppleve ubehagelige overraskelser i slutten av kundereisen. Å komme til handlekurven, klar for å betale, for så å oppdage at prisen er høyere enn forventet, vil være en svært negativ opplevelse for kunden. Dette fører ofte til at kunder velger å ikke gjennomføre kjøpet likevel, eller gjennomfører og dermed sitter igjen med en dårligere kjøpsopplevelse.

 

5. Mobilvennlig shopping

Et stadig økende antall surfer på sine mobile enheter. Antallet som foretar kjøp i nettbutikker via disse enhetene øker også i stort tempo. Disse trendene gjør at det i dag er helt essensielt å ha en nettbutikk som er mobilvennlig. Det vil si at nettbutikken bør fungerer like godt på ulike skjermstørrelser. Tydelig navigering, tekster og knapper, som er fullt klikkbare også på mobil er uhyre viktig!

 

6. Skalerbar og fleksibel løsning

Det er vanskelig å beregne hvor mye trafikk og salg nettbutikken din vil ha, derfor bør du ha en løsning som skaleres ved behov, slik at du kun betaler for det du bruker og kan økes når du trenger det. Vi har mange integrasjoner som kan legges til ved behov, og vi sørger for at du har de rette komponentene som forenkler din drift.

Del innlegget