En nettside som selger

Tidligere fungerte nettsiden kun som en digital brosjyre for mulige kunder liggende lett tilgjengelig på internett. Nettsiden er nå ditt viktigste og mest kostnadseffektive kommunikasjonsverktøy.

Firmaets ansikt utad

En god nettside bygger opp din merkevare, og sikrer at besøkende sitter igjen med de riktige følelsene når de har besøkt siden din. Under kan du se noen av de viktigste punktene å tenke på før du setter i gang eller får bistand.

 

1. Mål

Før dere setter i gang, må dere definere hva nettsiden skal oppnå. Er fokuset økt synlighet og trafikk, nye kunder eller økning av salg? Målet kan også være å informere eller dele informasjon. Hva ønsker du at siden skal formidle til besøkende?

2. Struktur og brukerflyt

Når målet er definert, er tiden inne for å utarbeide en informasjonsstruktur for innhold og funksjoner. Det skal være enkelt for brukeren å finne raskt frem til det de er ute etter. En gjennomtenkt sidestruktur med tydelig navigasjon bidrar til en fornøyd bruker som vender tilbake.

3. Innhold

En nettside med godt innhold engasjerer og trekker oppmerksomheten til brukeren. I en tid der vi blir overstrømmet av informasjon i alle kanaler, er det desto viktigere med riktig og viktig innhold. Bruk konsis tekst, som formidler uten å virke overveldende, med riktig tone ettersom hva du ønsker å fortelle. Benytt riktige bilder i høy kvalitet som formidler budskapet. Invester i en fotograf som kan ta egne bilder for dere dersom budsjettet tillater det, det blir mer personlig og forteller mer om dere.

4. Design

Designet bør planlegges nøye, for å sikre et godt uttrykk og helheten på nettsiden. Når logo, fargeprofil, bilder og elementer kommer sammen så må de spille på lag for å sikre et gjennomgående og stilrent uttrykk. Universell utforming er et punkt man også må ta hensyn til, for å sikre at reglene følges og siden er lesbar for alle. Tydelig tekst og fargekontraster er med på å oppnå dette. Siden må også være responsiv, slik at alt innhold tilpasser seg alle skjermstørrelser, og designet fungerer like bra uavhengig av om brukeren er på mobil eller pc.

5. Synlighet

En nettside har liten verdi dersom den ikke blir sett, det er derfor viktig å benytte verktøy som Google Analytics for å få en oversikt over besøkerstrømmen til siden. Oppdatert innhold, god struktur med nyttig og verdifullt innhold rangerer bedre.

6. Sikkerhet

Sørg for at nettsiden har et sikkerhetssertifikat (SSL) koblet opp mot domenet. Dette sikrer at datastrømmen mellom besøkende og nettsiden er kryptert, og gir brukeren et bedre inntrykk. I tillegg rangerer sikre sider bedre i Google-søk. Pass også på å oppdatere publiseringsløsning samt eventuelle utvidelser jevnlig, slik at mulige sikkerhetshull tettes og nettsiden sikres.

 

Vi hjelper deg gjerne

Formasjon har lang erfaring med å utvikle, produsere og vedlikeholde nettsider. Vi vet hvor mye jobb det er å drifte en nettside som scorer høyt på alle ovennevnte punkter, spesielt om man ikke har erfaringen og ekspertisen. Hver kunde er unik, vi tilpasser oss dine behov og har garantert en løsning for deg.

Del innlegget